CBIR:Content Base Image Retrival

بازیابی تصویر محتوا محور

CBIR:Content Base Image Retrival

بازیابی تصویر محتوا محور

مقاله

 "سیستم بازیابی تصاویر محتوا محور با استفاده از شبکه عصبی "

هدف از بازیابی تصاویر محتوا محور ،بازیابی تصاویری است که شباهت زیادی به تصویر مورد نطر دارد.در یک سیستم بازیابی تصویر سه وظیفه در نظر کرفته شده است:

1-      1-فرایند استخراج داده

2-      2-پردازش تصویر مورد پرس وجو

3-      3-بازخورد ارتباط

پردازش استخراج داده اولین قدم میباشد.در این قدم ویژگیها وخصوصیات سطح پایین یک تصویرj=1,2,3,...,m  به مانند رنگ ،بافت ، شکل وغیره استخراج میشود وبه بهترین شکل ممکن محتویات هر تصویر به مانند i را توصیف میکند.

خصوصیات وسیله مقادیر عددی مرتبط بیان میشود وبه صورت دسته هایی با بردارهای ویژگی مناسب به مانند [Fi=Fi1,Fi2,Fi3,....Fim] بطوریکه Fij مقادیر موقعیت j از بردار ویژگی مرتبط با پرس و جوی qi میباشد.این مراحل معمولا بصورت آفلاین انجام میگیرد.

پردازش پرس وجودر مرحله ی بعد با استفاده از بردار ویژگی و فاصله ی اقلیدسی شباهت بین تصویر مورد پرس وجو را با شباهت تصویر موجوددرپایگاه داده موردبررسی قرار میدهد.براساس نتیجه شباهت یک بردار امتیاز ایجاد میشود. یک بردار امتیاز si از یک تصویر i به صورت یک مجموعه از امتیازها به صورت [ُSi=Si1,Si2,...,Sin] بطوریکه n ابعاد پایگاه داده تصویر می باشد.

در این مقاله تمرکز برروی چگونگی نمایش تصویر مورد پرس وجو با استفاده از ویژگیها وبردارامتیازها میباشد.


بازیابی تصویربراساس شبکه عصبی

برای ساخت شبکه عصبی ،نیاز به مجموعه ای از پرس وجوها q1,q2,...qn داریم.هر پرس وجوی qi روی بردار ویژگی بوسیله ی Fqi=[Fqi1,Fqi2,...Fqim] بیان میشود بطوریکه Fqij مقادیر ویژگی در پرس وجوی qi می باشد.فرایند بازیابی تصویر یک بردار امتیاز به صورت Sq=[Sqi1,Sqi2,...Sqin] ایجاد میکند.بطوریکه Sqij مقدار امتیاز شباهت بین تصویر موردپرس وجو qi و تصویرj بطوریکه jϵ{i,j} می باشد.ما فرض می کنیم هر الگوریتم بازیابی تصویر با یک مدل فضای بردار نمایش داده میشود که همان رتبه بندی تصویر است.

این مدل فضای برداری بوسیله یک ماتریس m*n با نام w مشخص میشود،بطوریکه برای هر qi که بوسیله بردارویژگی Fqi توصیف شده ،به یک بردار امتیاز Sqi مرتبط میشود .بنابراین:

Fqi*w=Sqi                 (1)

در این مقاله کوشش میکنیم که ماتریس w را با استفاده از یک مجموعه پرس وجوها (یک مجموعه از پرس وجوها برای فاز اموزش ویک مجموعه از پرس وجوها برای فاز اعتبارسنجی )وبردارهای امتیاز Sqi مرتبط با آن پیشگویی کنیم.برای حل معادله (1) یک شبکه عصبی شامل 2 لایه می سازیم . 


با

زیابی تصویربراساس شبکه عصبی


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد